ÖNSÖZ

Her geçen gün etkisini daha belirgin bir şekilde hissettiğimiz küresel iklim değişikliğinin en önemli sonuçlarından birisi, kullanılabilir t...

25 Temmuz 2023 Salı

DATÇA ‘NIN SU VARLIĞININ KORUNMASI İLE İLGİLİ ÖNERİLERİMİZ

 

 

Yarımada kaynaklarının sınırlılığını gözetmeyen imar ve yapılaşma kararları bir kenarda tutulursa Datça’nın su sorunu bir işletme sorunu değil yapısal bir sorundur. Datça’nın coğrafi ve jeolojik yapısından kaynaklanmaktadır. Bu nedenle her türlü faaliyette SU VARLIĞI ile ilgili tüm kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapılarak, birlikte hareket edilmelidir.                                                   

 

MUSKİ ile;

Mevcut Atık Su Arıtma Tesisi’nin arıtılmış suyunun denize deşarj yerine “sulama veya yeraltı sularının beslenmesi” amacıyla kullanılması. Uzun vadede yeterli filtrasyon katkıları ile daha geniş kullanım alanlarının araştırılması. 

Başta Kızlan ve Karaköy olmak üzere henüz mevcut arıtma tesisine bağlı olmayan yerleşkeler için “Bölgesel Modüler Arıtma Tesisleri” planlanması için öneriler oluşturulması. Modüler arıtma tesisleri ile, bölgesel sulama ve yeraltı sularını besleme potansiyelinin düşük maliyetlerle  sağlanması.

ÇED süreçlerinin sağlıklı bir şekilde tamamlanması koşuluyla Betçe Bölgesi başta olmak üzere “Modüler Deniz Suyu Arıtma Tesisleri”nin hayata geçirilmesi.

 

DSİ ile;

Yeraltı sularının beslenmesi için; Geçirgen göletler, yağmur suyu hendekleri, su yataklarında besleme sondaj kuyuları gibi yapıların inşası. 

Bu tip uygulamaların maliyeti düşük, yeraltı su kaynaklarını besleme kapasiteleri yüksektir. Gerekli koordinasyon ve planlama çalışmaları yapıldıktan birkaç ay sonra hayata geçirilebilir ve yıllarca bakım gerektirmezler.

İlçemizdeki “Su Koruma Havzası”, izinsiz açılan kuyuların takibi ve  gerekli yaptırımların uygulanması.

 

İLÇE TARIM MÜDÜRLÜĞÜ ile;

Yöreye ve su varlığımıza uygun tarımsal ürünlerin belirlenmesi ve bu ürünlerle ilgili teşvik imkânlarının oluşturulması. Bu çalışmalarla çiftçinin gelir potansiyelinin arttırılması. 

Tarımsal uygulamaların ilçemizin “Su Varlığı”nı koruma bilinciyle sürdürülmesi. Damla sulama, sulama zamanları, malç uygulamaları hakkında bilgilendirme ve teşvik çalışmalarının yapılması.

İlçe dışından gelen üreticilerin yarımadanın kaynaklarını tüketmesinin önlenmesi. 

 

ORMAN TEŞKİLATI ile;

Su havzamızın çevresindeki orman alanlarında çeşitli yağmur hasadı uygulamaları (teraslama, uygun bitkilendirme vb)  ile yeraltı suyumuzu zenginleştirme çalışmalarının yapılması.

Az su isteyen ağaç fidanı üretilip dağıtılması.

 

ÖNERİLERİMİZ

Yarımadamızın “SU VARLIĞI” gerçek ve şeffaf olarak ilgili kurum –MUSKİ- tarafından açıklanmalı, tüketim ve projeler bu potansiyel göz önüne alınarak yapılmalı. 

MUSKİ su kuyularının verim bilgilerini (Debi, dinamik ve statik seviyeler) periyodik olarak açıklamalı. Gruplarla ve halkla paylaşılmalı.

Datça Belediyesi bu bilgilerin takipçisi olup, halka sorunu gerçek boyutları ile anlatmalı.

İlçemizde merkez ve çevre mahallelerde nüfus yoğunluğunu, su tüketimini, atık miktarını orantısız arttıran, park yeri, trafik gibi pek çok sorunu  büyüten 1+ 1 ve tinyhouse (küçük ev) gibi yapılar önlenmeli. 

Yeni yapılan binalarda, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı  tarafından hazırlanan ve 23 Ocak 2021 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlanan Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’te belirtilen “Yağmur Suyu Toplama Sistemleri” ile ilgili uygulamalara başlanmalı.

Yeni yapılacak veya mevcut binaların dönüşümü için “Gri Su” sistemleri oluşturulmalı, yararları, kullanımı ile ilgili bilgilendirme ve destekler sağlanmalı. 

Havuzlar sınırlandırılmalı.

Havuz suyu boşaltımı belediye tarafından tanımlanmalı ve takip edilmeli.

Kademeli fiyat uygulaması yeniden değerlendirilmeli, fiyatlandırmada “kişi başı sağlıklı yaşam” oranından sonra “fazladan tüketim” caydırıcı hale getirilmeli.

Kademeli fiyat uygulaması bir taraftan halkın ucuza su ihtiyacını karşılamasına izin verirken bir taraftan da aşırı su tüketimini engellemeli. Üst kademeler için yapılacak fiyat artışları hem Datça'daki kısıtlı su kaynaklarının korunmasına yardımcı olacak hem de mevcut su maliyetleri ile karşılaştırıldığında yüksek maliyetli görünen sarnıç yapım projelerinin geri ödeme sürelerini düşürerek sarnıç uygulamalarının yaygınlaşmasını sağlayacaktır. Aynı zamanda, üst kademelerde fiyat artışına gidilmesi yağmur suyu hasadı için yapılan depoların şebeke suyu ile doldurulmasını caydırıcı olacaktır.

Mevcut su şebekesinin kayıp-kaçak tamiratının takibi ve “ihaleyi alan” özel şirketin performansı değerlendirilmeli.

İklime uygun bitkilendirme ve peyzaj özendirilmeli. Bu konuda bilgilendirme, destek ve zorlayıcı tedbirler alınmalı. Çim kullanımı ve çok su isteyen bitki ve ağaç ekimi yasaklanmalı. 

Hortumla işyeri, konut önü, araba, halı yıkanması, bahçe sulanması yasaklanmalı.

Patates yıkamanın neden olduğu su israfı ve patatesin yıkanmadığı zaman daha uzun dayandığı ilçe tarım ve belediye tarafından halka anlatılıp (sosyal medya, vs.) talep oluşturulmalı. Ardından zabıta tarafından yıkanmış patatesin pazara girmesini engellemek düşünülebilir.

Belediye, iyi ilişkiler içinde olduğu kooperatif işleten bir belediye ile ortak bir proje yaparak Kızlan'daki belediye arazisinde alım garantili ürünler yetiştirilmesine önayak olabilir. Öncelikle kooperatiflerle ilişkiye geçilerek hangi ürünlere talep olduğu belirlendikten sonra, bunlar içinden Datça'ya uygun olanlar seçilerek, mümkünse monokültür bir ortam yaratmadan, Datça çiftçileri için örnek bir uygulama başlatılabilir.

Kıyıdaki işletmeler her sabah işletmelerinin önünü hortumla yıkıyorlar. Hortumla su kullanma yasağına paralel olarak bu işletmelerin, mevcut bitkilere zarar vermeyecek koşulları sağlamak kaydıyla, deniz suyu kullanabilmeleri için belediye çeşitli aralıklarla deniz suyu muslukları sağlayabilir.

İlçe dışından gelerek tarımsal faaliyette bulunan kişilerin üretimleri ile ilgili takipler yapılmalı. Gereksiz ve yoğun “su kullanımı” engellenmeli. Örneğin: Patates yıkama.

 

DATÇA KENT KONSEYİ SU ÇALIŞMA GRUBU

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder